Open Catalog Interface (OCI) is een van de standaardformaten die door ERP/inkoopsystemen worden gebruikt bij de verbinding met externe Punchout-catalogi.
Veel webshops en afnemers maken gebruik van een OCI-koppeling: een koppeling tussen onze webshop en uw ERP-bestelsysteem. Zo kan u via de webshop een inkooporder aanmaken. Met een OCI-koppeling wordt hier een dimensie aan toegevoegd: vanuit het ERP krijgt de klant via een specifieke link direct toegang tot onze webshop. Daar kan u eenvoudig producten zoeken en bestellen. Daarbij worden de eigen prijzen getoond. Deze prijzen zijn altijd up-to-date, in tegenstelling tot de prijslijst of de prijzen in het ERP die maar een aantal keer per jaar worden aangepast. Daarnaast hebt u inzicht in alle technische en logistieke informatie, zoals veiligheidsbladen, productspecificaties, voorraad, MOQ…
Na het vullen van de winkelmand komt het order in uw ERP terecht. U hebt dus meteen het inkooporder die na goedkeuring aan de leverancier kan worden doorgestuurd.
Een OCI koppeling heeft door zijn bestelgemak en snelle invoermogelijkheden veel meerwaarde, wat bijdraagt aan een goede klantenbinding.
Met Punchout-catalogi kunnen B2B-leveranciers hun catalogus kosteneffectief integreren met de back-office platforms van hun afnemers.
In tegenstelling tot manuele catalogusimporten, die snel verouderd kunnen zijn, zijn Punchout-catalogi altijd up-to-date en worden gegevens zonder manuele fouten tussen platformen overgedragen. Wijzigingen in de catalogus of productdetails kunnen onmiddellijk worden gezien door uw kopers.
Punchout verschilt van EDI door de gebruiker een winkelervaring aan te bieden die EDI niet biedt. EDI heeft prijsbestanden die kunnen worden uitgewisseld, zoals een EDI 832, maar geen interactiviteit. Dit is meer een prijslijst die een gebruiker in het systeem kan laden en er vinden geen updates plaats tot het volgende bestand wordt geladen.
Met punchout kan de gebruiker winkelen, een winkelwagentje terugbrengen en ook een PO uitgeven. De leverancier kan ook terugfactureren naar een inkoopsysteem als onderdeel van het proces. Met de juiste connector kan vrijwel elk eCommerce platform een punchout-verbinding maken met elk eProcurement systeem.
Vaak mengen de twee technologieën zich en sommige stukken zijn de nieuwere technologie van punchout om de gebruiker te laten winkelen, maar inkooporders en facturen worden via EDI verzonden. Het grootste verschil tussen de punchout en EDI is dat de punchout zich richt op de shopping integraties, en EDI is gecentreerd rond data-overdracht.
Herentalsebaan 151
2150 Borsbeek
België
+32 (0)3 366 27 27
info@partnersafety.be